Založ si blog

Moja prvá cesta do Moskvy.

Kedysy v roku 2015 tu písal bloger menom Hugo vtipný blog o ceste vlakom do Moskvy. Spomenul v ňom niekoľko mien diskutérov z Pravda.sk, niektorí sú tu dodnes aktívni. Moja cesta netrvala dni vlakom s medzizastávkami v iných mestách, letel som lietadlom z Viedne a za zhruba dve a pol hodiny som bol na letisku Šeremetevo. Zďaleka to nebola moja prvá cesta do Ruska, už som medzitým bol v Novosibirsk, v Samere, v Tveri, v Kaluge a boh vie kde ešte, ale nie v Moskve. Teda okrem letiska, kde som prestupoval. Doteraz bol môj najväčší zážitok z Moskvy v lietadle, keď pilot v noci zakrúžil nad Moskvou a videl som rozsvietené centrum mesta, aj s rozpoznateľnými budovami. V roku 2011 som ale konečne mal možnosť spoznať Moskvu na vlastnej koži…

Prvé, čo mi udrelo do očí bolo, že Moskva je obrovská. Napokon, s tzv. Podmoskoviem má viac ako 22 milionov obyvateľov, (neoficialne), to sú 4 Slovenska dohromady. Cesta z letiska Šeremetevo do môjho hotela Katerina Park na zastávke metra Pražskaja (aká náhoda..) trvala asi dve hodiny. Za tú dobu prejdem u nás z Bratislavy do Žiliny, a to ešte nebola žiadna zápcha. Tie sú v Moskve nekonečné a niektorým úsekom cesty je dobré sa radšej vyhnúť. Občas som musel jazdiť cez MKAD, (Московская кольцевая автомобильная дорога) ten sa tvári ako diaľnica v Chicagu, ale keďže sú ruskí vodiči nedisciplinovani a rusi projektovo tento projekt nezvládli, zápchy sú na ňom nekonečné a únavné. Je to hlavna „tepna“ Moskvy, ale ja by projektantovy najradšej polámal obe ruky, koľko nezmyslov narobil na tomto obrovskom projekte. Bol som ale v Moskve, a to bolo podstatné.

Našťastie sa po Moskve dá jazdiť aj inak, ako taxikom, alebo autom, je to oveľa lacnejšie a aj nepomerne rýchlejšie: Metro. Sieť moskovského metra je ako pavučina, dostanete sa všade kam potrebujete, netreba nový lístok na prestup, keby vás to bavilo, môžete jazdiť v metre od rána do polnoci. Na rozdiel od Chicaga Moskva na noc svoje stanice zatvára, posledný vlak ide myslím pred jednou v noci. Takže tam nikdy nestretnete bezdomovca, kto by sa chcel každý deň sťahovať?, a v cene máte aj umelecký zažitok, pretože stanice v centre mesta pripomínajú galérie. Ano, Sojuz si dal na metre v Moskve záležať. Prvý krát som na umelecké diela čumel ako puk. Potom som si všimol, že sa opakujú a sú to teda napodobeniny, prvý dojem je ale dychberúci, lustre ako vo foyer v divadle, klenby ako v chráme a stľpy podopierajúce sochy ako v Antike. Skrátka, aj stanice metra Vám jasne dávajú najavo, že sa blížite do centra Moskvy..

A keď už ste v centre..

Na červené námestie žiadne metro nevedie. Kto by ale nechcel vidieť jedno z najkrajších námestí vo svete? Vystúpite na niektorej z okolitých zastávok metra, z každej strany je to len pár sto metrov. Kým sa dostanete od stanice metra na Červené namestie, prejdete okolo nespočetného množstva malých krámkov, ktoré vám ponúknu zájazdy po Moskve, matriošky, aj s podobizňou Putina ak chcete, historické artefakty za tisíce dolárov, ale aj značkové obchody kde za hodinu zrujnujete rodinný rozpočet. No.. Moskva je drahá. To je dalšia vec, ktorú si čoskoro uvedomíte. Na jednej strane, nikto vás nenúti, ani nenahovára, aby ste si niečo kúpili, ako napríklad v arabských krajinách, ale sám sa cítite „blbo“, že nechcete nič kúpiť. Kým sa dostanete na Arbat, (neďalekú obrovskú pešiu zonu) určite si kúpite blbosť, ktorú nepotrebujete. Aspon matriošku.. 🙂 A Arbat sa rovnako oplatí vidieť, keď už pre nič iné, dáte si tam aspoň skvelú večeru.

A aká je Moskva? Krásna, ale drahá. Cena letenky sa rovná zhruba dvom dňom v hoteli, ke´d by ste chceli špičkový hotel, tak kľudne aj viac ako 1000€ na noc. Miest, ktoré treba ale vidieť je tam toľko, že mesiac vám staciť nebude. Neskôr som Moskvu navštívil ešte mnohokrát, a je to podľa mňa jedna z 10 destinácii, ktoré treba vidieť na vlastné oči.

PS: Ak sa vyberiete do Moskvy, radšej nehovorte, že ste zo Slovenska. Maju nás tam a oprávnene, za chudákov. Moskva totižto nie to „chudobné Rusko“.

Kamarát Hakan, 2007 do dnes

21.10.2022

S Hakanom som sa prvý krát stretol v ruskej Samare v roku 2007. Neskôr to bolo veľa iných krajín a napriek tomu, že Hakan je moslim a ja ateista, rozumeli sme si skvele a dodnes sme v kontakte. V Samare som si občas z neho robil srandu, keď si kúpil pivo, ale nikdy nepil pred zotmením. „Čo Hakan, Alah by ťa videl po svetle?“ „Leck mich am Arsch, Arschloch“ [...]

Novosibirsk, Rusko 2008

21.10.2022

Do Novosibirsk som sa dostal začiatkom roku 2008 vo vrcholiacej ruskej zime. Až vtedy som nadobro pochopil u nás známu frázu „zima ako v ruskom filme“. Teploty denne klesali k mínus 30, cez deň sa nijak nestihlo otepliť, sibírsky vietor prefúkal človeka až na kosť, a hneď mi došlo, že v štandartnom europskom zimnom oblečení tam budem klepať kosu. Hneď v prvé dni [...]

Charkov, Ukrajina 2007

20.10.2022

Prvou krajinou z bývalych sovietskych republík ktoru som navštívil, bola Ukrajina. V škole som sa síce učil ruštinu, ale keď ma odchytili na miestnom letisku uniformovaní muži, nerozumel som im skoro ani slovo. Tvárili sa milo a prívetivo, akurát, že som nemohol odísť z kancelárie v ktorej ma držali. Mohol som však kontaktovať kohokoľvek som chcel. Samozrejme som sa obrátil [...]

Búrka / Blesk / Hrom /

Blížia sa búrky, budú na väčšine miest Slovenska. Môžu priniesť krúpy, silný vietor a prudké lejaky

26.06.2024 10:40

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu prvého stupňa.

Rutte, Stoltenberg

NATO má nového šéfa. Mark Rutte povedie alianciu, rozhodli členské krajiny

26.06.2024 10:32

Novým generálnym tajomníkom Severoatlantickej aliancie bude doterajší holandský premiér Mark Rutte.

Bernadett, Fanni, levandule, Hubovo

Netradičný samozber. V levanduľovom mori môžete relaxovať, piknikovať aj si odniesť voňavý úlovok

26.06.2024 10:30

Nádhernú vôňu z levanduľovej farmy v dedinke Hubovo cítiť v celom jej okolí. Už len to a samotný pohľad na sýtu fialovú farbu týchto byliniek pôsobia relaxačne.

Peter Pellegrini prvá zahraničná návšteva, Petr Pavel

Pavel prijal na Pražskom hrade Pellegriniho. Uctil si obete masovej streľby na fakulte

26.06.2024 10:21

V zahranično-politickej oblasti budú témami rokovania nadchádzajúci summit NATO vo Washingtone, spolupráca pri zaisťovaní obrany, ruská agresia proti Ukrajine.

mayo68

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 6
Celková čítanosť: 7637x
Priemerná čítanosť článkov: 1273x

Autor blogu

Kategórie